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LA SALUD MENTAL PÚBLICA

    La situación mundial me da pie para el artículo del presente mes: ¿Cuál es la salud mundial? Un psicoanalista francés, Gérard Pommier, (1942-2023) afirmaba:  ”La sociedad francesa está enferma”. Y luchaba para que su especialidad fuera considerada  en la administración pública. Este interés como inquietud también la tenemos en nuestro país. No cito nombres para no olvidarme, pero hay muchos combatientes contra la sordera administrativa. Y la sociedad está enferma, de materialismo y confusión  El título presenta tres términos que intentaré explicar.  La etimología de la palabra salud cuya raíz es sánscrita indica “entero”, en griego “total”, en…

LA SALUT  MENTAL PÚBLICA

La situació mundial em dona peu per l’article d’aquest mes: Quina és la salut mundial? Un psicoanalista francès, Gérard Pommier, (1942-2023) afirmava: ”La societat francesa està malalta”. I lluitava perquè fos considerada la seva especialitat en l’administració pública. Aquest interès com inquietud també la tenim a casa nostra. No cito noms per no oblidar-me’n, però n’hi ha molts combatent contra la sortera administrativa. I la societat està malalta,  de materialisme i confusió  El títol presenta tres termes que intentaré explicar.      L’etimologia de la paraula salut la qual arrel és sànscrita indica “sencer”, en grec “total”, en llatí “intacte” o “salvat”….

CIUDADANO CÓSMICO

Hace varios años, en el siglo pasado, en una conversación con mi amigo sobre la independencias de los Pueblos me dijo esta frase: Yo soy ciudadano universal. Hoy, diría cósmico. No supe qué decir en ese momento, pero he ido reflexionando que podía significar mucho, pero a la vez implica algún peligro.  Ciertamente, considerarse ciudadano universal, cósmico o del mundo, no de la globalización, es tener una mirada amplia. Yo diría el lema de la revolución francesa llevado al extremo: Igualdad, libertad, fraternidad. Toda una confraternidad mundial; pero esto comporta, ¿renunciar a la propia identidad de mi Pueblo donde he…

CIUTADÀ CÒSMIC

Fa uns quants anys, al segle passat, en una conversa amb el meu amic sobre la independències dels Pobles em va dir aquesta frase: Jo soc ciutadà universal. Avui, diria còsmic. No vaig saber què dir en aquell moment, però he anat reflexionant que podia significar molt, però alhora implicar algun perill.     Certament, considerar-se ciutadà universal, còsmic o del món, no de la globalització, és tenir una mirada ampla. Jo diria el lema de la revolució francesa portat a l’extrem: Igualtat , llibertat, fraternitat. Tota una confraternitat mundial; això, però, comporta, renunciar a la pròpia identitat del meu Poble…

MIRADA HOLOTRÓPICA

       «Mirar» implica una acción consciente e intencionada de dirigir la vista hacia algo, mientras que «ver» se refiere más a la capacidad de percibir visualmente, sin necesariamente centrar su atención de manera activa. Y así vemos mucho y miramos poco, también metafóricamente. Las cosas urgentes, inmediatas, nos angustian, nos inquietan como también se tambalea la salud mental. Vemos el implacable deterioro ecológico, aumento de conflictos bélicos, incremento de la violencia de género y del suicidio juvenil. Los indicadores revelan una alarmante tendencia hacia la desigualdad económica. El abismo entre los más ricos y los más pobres sigue ampliándose,…

MIRADA HOLOTRÒPICA

    “Mirar”  implica una acció conscient i intencionada de dirigir la vista cap a alguna cosa, mentre que «veure» es refereix més a la capacitat de percebre visualment, sense necessàriament centrar-hi la atenció de manera activa. I així veiem molt i mirem poc, també metafòricament.  Veiem les coses urgents, immediates, ens angoixen, ens inquieten; àdhuc trontolla la salut mental.  Veiem l’implacable deteriorament ecològic, augment de conflictes bèl·lics, increment de la violència de gènere i del suïcidi juvenil. Els indicadors revelen una tendència alarmant cap a la desigualtat econòmica. L’abisme entre els més rics i els més pobres continua ampliant-se, amb…

HOMO INTEGRALIS:

En nuestra incesante búsqueda por entender el cosmos y las intrincadas relaciones de la naturaleza humana, a menudo olvidamos explorar un territorio igualmente fascinante: el universo interior del ser humano. El ser humano, con su complejidad biológica, emocional, mental y espiritual, puede ser visto como un microcosmos dentro del universo macrocósmico. En este sentido, la noción de  Homo Integralis emerge como un concepto que busca explorar e integrar todos los aspectos del ser humano, desde su dimensión física hasta su dimensión más intangible. Todo lo que es material es tangible, pero no todo lo tangible es material. La idea de…

HOMO INTEGRALIS:

En la nostra incessant recerca per entendre el cosmos i les intricades relacions de la naturalesa humana, sovint oblidem explorar un territori igualment fascinant: l’univers interior de l’ésser humà. L’ésser humà, amb la seva complexitat biològica, emocional, mental i espiritual, pot ser vist com un microcosmos dins de l’univers macrocòsmic. En aquest sentit, la noció de «Homo Integralis»  emergeix com un concepte que busca explorar i integrar tots els aspectes de l’ésser humà, des de la seva dimensió física fins a la seva dimensió més intangible. Tot el que és material és tangible, però no tot allò tangible és material….

HOMO LUDENS

Las fiestas pasadas navideñas como todas las hazañas populares llevan a hacer una reflexión sobre el “ser humano juguetón”. El concepto de «Homo Ludens» (el hombre que juega o juguetón) fue introducido por el teórico neerlandés Johan Huizinga (1872-1955) en su obra homónima publicada en 1938. Huizinga sostiene que el juego es un elemento esencial de la cultura humana y que está intrínsecamente ligado a la formación de la sociedad y la evolución de la humanidad. Y Freud (1856-1939) nos habla del placer. Dos aspectos que entran en todo momento del juego. Albert Einstein (1879-1955) nos dice que «El juego…

HOMO LUDENS

 Les festes passades nadalenques com totes les fetes populars porten a fer una reflexió sobre “l’ésser humà juganer”.  El concepte de «Homo Ludens» (l’home que juga o juganer) va ser introduït pel teòric neerlandès Johan Huizinga (1872-1955) en la seva obra homònima publicada el 1938. Huizinga sosté que el joc és un element essencial de la cultura humana i que està intrínsecament lligat a la formació de la societat i a l’evolució de la humanitat. I Freud (1856-1939)ens parla del plaer. Dos aspectes que entren en tot moment del joc. Albert Einstein (1879-1955) ens diu que «El joc és la…

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